Kdrama Review: Prison Playbook

Related image

Status: End
Episode: 16

Also known as Smart Prison Living

Original title: 슬기로운 감빵생활
Genre    :    Black comedy[1]
Created by  : Lee Woo-jung[1]
Written by   : Jung Bo-hoon
Directed by : Shin Won-ho
Starring    :     Park Hae-soo (ko)
                        Jung Kyung-ho

Synopsis (Asianwiki):

Drama series depicts the story of prisoners and staff at a prison.

Je-Hyeok (Park Hae-Soo) is the best relief pitcher in Korea. He will go to the U.S. and sign a contract with a major league team. One night, he hears his sister screaming and sees a man running out of her apartment. Je-Hyeok and the man get into a physical struggle with Je-Hyeok striking the man with a rock. Later, Je-Hyeok receives a 1 year prison sentence for using excessive force. Devastated, Je-Hyeok must adapt to life in prison.

Meanwhile, Joon-Ho (Jung Kyoung-Ho) is a friend of Je-Hyeok and works in the prison as an officer. He waits for Je-Hyeok's arrival.

Review:

BEST GILERRRRR!!!! Nak SEASON 2 PLEASEEEEE!!!! Jalan cerita memang lain dari yang lain. Tak pernah lagi drama menceritakan kisah di dalam penjara. Kalau ada pun, mesti yang buli2, bunuh2, pukul2. Drama ini memang lain. Cerita pasal brotherhood, friendship, bromance, loyalty semua la. Watak2 dalam cerita ini pun memang tersangat superb. Setiap character adalah sangat unik. 

Cerita ini menceritakan bagaimana Je-hyeok adapt dengan hidup di dalam penjara. Kalau cerita kisah dalam penjara ni, dalam mindset kita, mesti macam perit, pedih, gelap, buli, gaduh dan semua benda negatif la. Cerita ini fokus tentang bagaimana banduan2 dan warden2 penjara cuba untuk membaiki diri menjadi lebih baik. Supaya tak ulang perkara jahat bila keluar nanti. 

Setiap banduan ada kisah tersendiri. Ada yang memang asal gangster, ada yang tersalah bunuh orang, ada yang diperangkap dan macam2 lagi la. Kalau tengok cerita ini, memang tak sah untuk suka watak2 banduan semua. Gelak je sepanjang cerita. Drama komedi ya bukan pasal serial killer ke, crime ke. Full of comedy.

Watak utama Je-hyeok pun memang comel gila. Watak yang lurus bendul dan hanya tahu pasal baseball saja. Yang paling aku suka, watak Looney. Dia seorang penagih dadah dan berjaya stop dadah semata2 untuk kekasihnya. Comel watak dia. Rasa nak simpan dalam poket. Boleh bagi tepukan untuk effort dia berhenti dadah. 

Secara keseluruhan cerita ni memang SUPERB. Sampaikan ada komen2 di website lain, ada yang nyatakan nak season 2 tapi kekalkan watak2 semua. Tukar watak utama pun tak apa. Memang tak dinafikan watak Je-hyeok tu memang best tapi takkan Je-hyeok masuk penjara kali kedua. Ye dak? HEHE. Memang tak rugi tengok cerita ni. 

Rating 😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁 (10/10)

p/s: bagi rating banyak sikit. Sebab drama ini terlebih best.


Related image

Image result for prison playbook

Gadis Tudung Bunga 



0 Comments