Delayed Sleep Phase Syndrome?

Pernah dengar Delayed Sleep Phase (DSP) Syndrome x?
Image result for Delayed Sleep Phase Syndrome (DSPS)

Basically syndrome ni mengenai habit someone yang tidur lewat dari normal sleeping time. Macam aku ni, mula rasa mengantuk pukul 4 atau 5 pagi, pukul 6 bangun dan kembali tidur dari pukul 8 pagi hingga pukul 1 atau 2 petang kalau tak ada kerja/weekend. Habit ni dah berlaku hampir sebulan. Dan bila aku cuba ubah sleeping habit, seperti pukul 11 light off dan semua gadget off, pukul 1 atau 2 pagi still lagi wide awake walaupun tanpa buat apa2. Hanya termenung, pejam mata. Dah satu minggu macam2 cara dah try untuk baiki semula sleeping time aku ni. Walaupun aku makan ubat tahan sakit gigi, yang mana semua orang tahu mengantuk gilerr ubat tu, still lagi mata aku ni cerahhh je. 

Side effect DSP syndrome ni adalah aku kurang selera makan (which is good for me), badan sentiasa letih, tak boleh duduk atau berdiri lama dan lebih selesa dengan berbaring atau meniarap, sebab rasa macam tak cukup support. Side effect yang paling teruk adalah mata aku, berpinar dan ada masa terlampau kabur. Mungkin penat sebab aku banyak kerja menghadap komputer, boleh dikatakan sepanjang masa. Yang aku perasan weight-loss. Memang aku dalam proses menurunkan berat badan  tapi sejak kebelakangan ni, aku loss almost 1kg per day. Bagus tapi sihat ke macam ni. Taknak la dah loss weight tapi sakit. 

Mungkin aku kena usaha lagi atau buat kajian (Google) sikit2 cara-cara nak bagi body dengan mind aku relax untuk tidur. Yang aku perasan sebab aku tak boleh tidur adalah start 12 tengah malam, aku memang aktif, fikiran pun cergas boleh siapkan research and few assignments lagi. Tapi, takut la kalau habit ni berterusan. So, I need to STOP!

So, kalau korang ada any suggestion untuk bagi aku relax or cara untuk tidur awal, kindly drop your suggestions. TQ in advance. 

Gadis Tudung Bunga

2 Comments

  1. Assalam. Macam macam faktor menyebabkan susah nak tidur ni kan. Macam cik manggis....susah nak dapatkan posisi yang selesa time nak tidur. Selagi tak dapat posisi tu selagi tulah takleh tidur. Kadang2 ada yang kata sebelum tidur baca buku untuk dapatkan rasa mengantuk...boleh cuba jugak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam cik manggis. baca buku sebelum tidur xpernah cuba lagi. sebelum ni org kata kalau dengar lagu2 slow boleh bantu tidur. baca buku belum lagi. ada org ajar suh dgr ayat2 quran sambil baca buku.

      Delete