Rindu diri yang dulu

Hai semua,

Dah lama rasanya tak menulis kat sini. Maklumlah sentiasa guna alasan sibuk, tak ada masa dan tak ada inspirasi untuk menulis. Dulu menulis ni satu benda yang menceriakan hati dan minda Bella. Tapi sejak-sejak dah meningkat umur, dah berkahwin, walaupun masih belum ada anak, still mood menulis ni kelaut. Rindu zaman dulu-dulu asyik update pasal cerita novel rekaan sebab masa muda dulu idea macam mencurah-curah. Sekarang, bukan kata nak mengarang, nak update status kat sosial media pun kena fikir dan tulis 2, 3 kali. 

Tapi Bella nak cari diri Bella yang dulu. Seorang yang banyak idea, berfikiran positif, sentiasa senyum walaupun ada masalah. Bella yang sekarang payah senyum, rasa macam tak ada mencapai apa-apa, rasa nak marah 24 jam, rasa kesunyian walau dikelilingi ramai orang, dan selalu lapar. Dan 2, 3 hari ni tiba-tiba rasa tergerak hati nak cari Bella yang dulu. 

Pernah tak korang rasa macam ni. Rasa nak putar balik masa lepas, supaya boleh hidup macam dulu dan harap dapat buat yang terbaik. Pernah tak rasa macam Bella rasa? 

Tapi kan, kenapa kita nak menyesal benda yang lepas? Mungkin kita rindu diri kita yang dulu. Mungkin sebab masa mendewasakan kita. Mungkin sebab komitmen yang membebankan kita. Banyak benda yang difikirkan. Tengok kana-kanak tu macam tak ada masalah kan atau simple je pemikiran or masalah diorang. Kenapa nak pergi balik ke masa lalu?

Sebenarnya kita tak perlu pergi ke masa lalu, zaman yang kita rindui. Take that to motivate our self untuk mungkin jadi lebih baik dari dulu dan lebih baik dari sekarang. Betul tak? Just move forward. Ambil masa sekejap untuk fikir apa yang membuatkan kita happy buat masa sekarang. Kenapa nak fikirkan future yang belum tentu apa akan jadi. Hargai apa yang kita ada sekarang kan lebih baik. 

So, dengan ini Bella pun nak buat benda yang sama. Bella kena cari apa yang buat diri Bella happy mental dan fizikal. Korang macam mana?

Gadis Tudung Bunga

0 Comments