Freelance tapi kerja 24 jam

Hai semua,


Rasa dah dekat 2 minggu tak update blog. Dah nak bersarang dah ni. HEHE. Busy kebetulan banyak kelas tambahan maklumlah cuti sekolah ni. Dengan nak siapkan buku2 latihan untuk tahun depan. Lama tak buat review drama kan? Sekarang tak sempat nak menonton mana2 drama atau movie, jadi xsyok la kalau aku buat review cerita yang dah lama tengok. nak kena tengok sampai habis and then buat review. betul tak?? baru ada feel.

Image result for freelance
Sumber: Google

Aku kerja FREELANCE. Best ke freelance ni? Ada best dan ada yang tak best nya. Orang kata kerja freelance ni boleh ikut masa kita sendiri. Jadi lebih flexible. Tapi bagi aku kalau tak buat jadual waktu kerja sendiri memang 24 jam lah. Even aku dah set waktu kerja but still tak leh nak follow. Sebab kerja aku kena guna creativity. So, kalau nak paksa fikir kreatif tu, rasanya payahlah. Dan tahu bila otak aku paling kreatif??? Yes! Waktu lewat malam. Aduhhhh. Dah nak cuba baiki sleeping disorder aku tu, tapi masih juga tak leh nak ubah. So aku decide lah mcm sketch dulu modul apa nak buat dan bahan2 apa yang nak dibuat. tapi semakin aktif jadinya. terus tak boleh tidur. Semangat terlebih sudaaa. Sebab apa aku kata kerja freelance ni 24 jam bekerja. Sebab bila kau tak bekerja kau akan rasa ruginya masa2 yang terbuang tu sebab bukannya makan gaji kan. Kalau xbuat kerja, xada sales, jadi x ada la income tu. 

Tapi tak dinafikan kerja freelance ni bestlah sebab you are your own boss. kau nak tidur bangun pukul berapa pun ikutlah. Dan aku dah pun jadikan office aku a part of my bedroom. Tapi boleh dikatakan mcm bilik ofis yg ada katil bukannya biik tidur yg ada meja kerja tak. HAHAHA. Just imagine. Nak share gambar pun malu sbb mmg mcm lepas dilanda tsunami dengan kertas2 dan fail2 berterabur. Belum dapat sort out lagi. Satu lagi yang paling best, kau boleh buat kerja ikut mood jee (yg ni jgn diikut). HAHA. Ada sekali tu, aku rasa stress je dengan kerja yg tak sudah2 tu. so, aku decide untuk ambil cuti seminggu. Tak payah isi form ke apa ke. Cunggggg aku pecut balik kampung. Jumpa kawan2 uni, lepak2. then after a week, kembali bekerja. Best tak camtu? HEHE... 

Next week ada interview job sektor pelancongan. Program inisiatif dari kerajaan negeri untuk graduan2 menganggur atau tiada pekerjaan tetap. Aku try saja apply. Kot2 berubah angin. HEHE. Dan nak pergi je interview tu. Alaa tak rugi pape pun kalau pergi. 

Gadis Tudung Bunga

0 Comments